تبلیغات
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
فارسی دوره راهنمایی - معنی درس چهارم تا نهم فارسی
یکشنبه 4 دی 1390

معنی درس چهارم تا نهم فارسی

   نوشته شده توسط: محمود صیادی    نوع مطلب :معانی اشعار فارسی سال دوم ،

 

درس چهارم(ص27)

بیت اوّل: علم را هر چند که بیشتر بخوانی و بدانی، اگر به آن عمل نکنی، نادان هستی.

بیت دوم: حیوان چهارپایی که بار کتاب می­برد، نه انسان دانشوری است و نه به دنبال دانستن است. تلمیح به آیه­ی 5 سوره­ی جمعه

بیت سوم: چهارپای بی­مغز(انسان نادان)، از این­که بارش کتاب(منشأ دانایی) است یا هیزم(منشأ آتش­افروزی)؛ کمترین اطّلاعی ندارد..

علم از بهر دین ... : علم برای تقویت دین و ایمان است نه به خاطر تاراج مال دنیا

ملک از خردمندان .... :هر سرزمینی با دانشمندانش زیباتر می­شود و هر دینی با پارسایانش تکمیل می­شود.

از دانشمندی شنیدم که می­گفت: اگر کسی وسط حرف و صحبت کسی، در حالی­که تمام نشده، شروع به صحبت کند؛ به نادانی خودش اعتراف کرده­است.

دریای خرد(ص28)

 بیت اوّل:  در دنیا هیچ تلاشی ارزنده­تر از دانش­اندوزی و کسب علم نیست و هیچ کس جز به سبب دانایی بر دیگری برتری ندارد.

بیت دوم:   در راهِ آموختن باید پایدار و پر تلاش بود؛ زیرا کار دین و دانش تفریح و بازی نیست(باید آن را جدّی گرفت).

بیت سوم:   سخن را باید از افراد اهل علم و تحقیق باور کرد زیرا سخنان انسان نادان باورکردنی نیست .

بیت چهارم: قضاوت خواستن از انسان­های نادان اصلاً شایسته نیست زیرا دانایی شایسته­ترین مبنا برای قضاوت است.

بیت پنجم: ارزشمند­ترین مرواریدها را  می­توان از دریای عقل آدمی جست­وجو کرد؛ زیرا دریایی به این وسعت، وجود ندارد.

بیت ششم:  از نادانی و ظلمت خود  به خدا که داناست، پناه می­برم؛ زیرا نادانی با بد ذاتی برابر است.

بیت هفتم: ای انسان عاقل! در راه دانش­اندوزی هیچ چیز بدتر از تنبلی نیست.

درس ششم(ص41)

بیت اوّل: کتاب، مونس تنهایی های ماست و نور صبحگاه دانایی را به ما می بخشد.

بیت دوم:کتاب، استادبی مُزد و منّت توست و هر لحظه با دانایی تو را به آرزویی می رساند .

بیت سوم :درون کتاب مانند غنچه پر از ورق است و هر برگ از کتاب به اندازه ی یک ظرف پر از مروارید، ارزشمند است.

بیت چهارم: کتاب به بیان نکات باریک و لطایف ظریف می پردازد . هزاران معنی و مفهوم ارزشمند و جواهر مانند را به ما می شناساند

 بیت پنجم:گاهی اسرار کتاب آسمانی قرآن را برایت بازگو می کند و زمانی از قول پیامبر(ص)، رازها را به تو آشکار می کند.

بیت ششم:گاهی تاریخ گذشتگان را برایت می خواند و زمانی دیگر اخبار آیندگان را برایت پیش گویی می کند.

بیت هفتم: هر کتابی را که می خوانی و به رهنمود های آن عمل می کنی از ارزش کتاب و کتاب خوانی غافل مباش و قدر آن را بدان / از مقصد اصلی انسانها که رسیدن به خداوند است غافل نباش / مقصد اصلی دارای ایهام : 1- کتاب ، ارزش کتاب 2- خداوند ، رسیدن به مقام قرب الهی

فصل سوم(ص51)

چشم دل باز کن که جان بینی                                  آن چه نادیدنی است، آن بینی

با تقویت چشم دل و بینش قلبی، می توان به دیدار جان نائل شد(رسید) و بدین گونه به تماشای رمز و راز هستی، پرداخت

درس هشتم:(ص59) نگارنده­ی زیبا                                             

بیت اوّل: آیا می­بینی که خداوند بلندمرتبه بر صفحه­ی کتابِ هستی، چه نوشته­های زیبا و دل­پسندی را نوشته­است؟

بیت دوم: مالک و پروردگار دو جهان و فرمان­روای آسمان­ها  هیچ نیاز و شریک و همانندی ندارد.

بیت سوم: خدایی که صورت­های گوناگون نقش می­زند و خودش از هر نوع شکل و رنگی پاک است و برای هر موجودی زوج و شریکی می­آفریند، در حالیکه خودش پاک و تنهاست.

بیت چهارم:هم کارگاه آبادی مانند زمین را برای تلاش و آرامش انسان خلق کرده­است و هم آسمان بلند را مانند خیمه­ای برافراشته است.

بیت پنجم:: پدیده­های دنیا، از خوب و بد، همه آفریده­ی خداوند است. نه، نه(اشتباه گفتم) نقّاشی که خود زیباست، تصویر زشت خلق نمی­کند.

صورتگر ماهر(ص60)

بیت اوّل :به راستی هیچ کس نمی­داند که در فصل بهار، این همه نقش و نگار زیبا از کجا پیدا می­شوند؟

بیت دوم : عقل انسان شگفت زده می­ماند که چگونه از خاک تیره­ی سرد و بی­روح این همه گل­های خوب و دل­پسند می­روید؟

بیت سوم:چرا از خودت نمی­پرسی که این­همه شکل و تصویر از کجا پیدا و پدیدار می­شود؟

بیت چهارم :برق آسمان از اشتیاق دیدار چه کسی این گونه قهقهه می­زند و ابر از غم دوری چه کسی این گونه زارمی­زند؟

بیت پنجم :آن نقّاش ماهری که این همه تصاویر تازه و زیبا را بر صفحه­ی هستی به کار بسته است، چه کسی است؟

فصل چهارم:  شکفتن(ص66)

سر به هم آورده: صمیمی، بسیار نزدیک به هم

گلبرگ­های در هم تنیده­ی  و کنار هم غنچه را دیدم و به یاد جمع صمیمی و یک­دل دوستانم افتادم.

درس نهم:(ص67) سرمایه­ی خوبان

بند اوّل:ای جوان! با ادب باش. زیرا مؤدّب بودن وظیفه­ی جوانان است / و تفاوت میان انسان و حیوان، همین باادب بودن اوست / ادب باعث آرامش جانِ زن­ها و زیور و زیبایی مردهاست / همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

بند دوم: با ادب باش تا به همه جا برسی / و در روز قیامت، شرمنده نباشی / و مثل حضرت یوسف از عمق چاه(بدبختی) درآیی و به تخت پادشاهی(خوش­بختی و سعادت) برسی. / همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

بند سوم:اگر می­خواهی که در هر دو جهان شادمان باشی، / و همه­از کارها و حرف­هایت شاد و با نشاط شوند/ و فکر و ذهنت کاملاً از غم و اندوه، آزاد باشد، / همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

بند چهارم: انسان بی­ادب از لطف و بخشش خداوند محروم می­شود/ و خود را با نادانی و بدبختی بی­نصیب می­کند / از مفهوم آیات و روایات چنین برمی­آید که ارزش و مقام هر انسانِ سخنوری، ادب است/ و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

بند پنجم:دین اسلام به خاطرِ علم و ادب مسلمانان برجسته و آشکار شده­ ، شرح این موضوع در قالب کلمات نمی­گنجد و/ بهتر است که آزمایشی به میان آید(تا ببینیم که ادب، بهترین چیز است)/ وسیله­ی سنجش و شناخت مسلمان از نامسلمان، ادبِ اوست./ پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

بند ششم:انسان باید علم و ادب و معرفت و / روح انسان نیز باید تفریح، شادی و نشاط داشته باشد / اگرچه برای هر کار و هنری باید رنج و سختی کشید / ولی آن­چه که هر مشکلی را آسان می­سازد، ادب انسان است./ پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر